Топ 10 на най-полезните есенни продукти

22 Nov

Тиква

tikva

Тиквата е невероятен източник на витамини и минерали. Тя съдържа четири пъти повече каротин, отколкото съдържат морковите, а голямото количество желязо подобрява кръвоносната система.

Този есенен зеленчук е изключително полезен за хора, които страдат от студени крака и ръце. Тиквата също така съдържа витамин T, който спомага за отслабване и нормализира обмяната на веществата.

Домати

domati

Учените препоръчват яденето на поне един домат на ден. Доматите съдържат ликопен, който е мощен антиоксидант – растителен пигмент, който придава червения цвят на доматите. Той намалява риска от рак и сърдечно-съдови заболявания, понижава холестерола и стимулира мозъка.

В доматите има и много полезни фибри, каротин, калий и витамин C, които са особено полезни в сезона на вирусните заболявания.

Зеле

zele

Полезните витамини и минерали в обикновеното градинско зеле могат да надминат не един продукт. Например, съдържанието на витамин С е повече, отколкото в портокалите, а калцият отколкото в млечните продукти. Зелето съдържа витамини А, В1, К, PP, и U, както и рибофлавин, ниацин, пантотенова киселина и минерали.

Този зеленчук ни предпазва от много видове рак и сърдечно-съдови заболявания, а също така стимулира червата и бъбреците.

Ябълки

qbylki

Този плод е истинска витаминна бомба! Витамините B, C, E, H, PP, както и разнообразието от полезни минерали правят ябълките един от най-ценните есенни продукти. Ябълките нормализират храносмилането, понижават холестерола и укрепват имунната система.

Да не пропуснем и голямото съдържание на желязо в ябълките, без което организмът ни отслабва бързо. Анемията, умората, заболяванията на щитовидната жлеза и болезнената менструация – всички те са последици от липсата на желязо в организма.

Патладжани

patladjani

Патладжанът е чудесен диетичен продукт! Той абсорбира излишната вода, след което я изкарва от организма. Намалява бързо нивата на холестерола, като същевременно защитава сърдечно-съдовата система.

Узрелите плодове са богати на витамини A, B, C, D, пектин, фибри, танини и естествени захари. А за тези, които отказват цигарите, патладжанът е истинско откритие, защото съдържа голямо количество никотинова киселина (витамин РР).

Чушки

chushki

Чушките съдържат витамини А, В, В1, В2, В9, РР, каротин, и се препоръчват за хора, страдащи от диабет, депресия, загуба на сила, загуба на паметта и безсъние. Количеството на витамин C в чушките е повече отколкото в лимоните и касиса. Комбинацията от аскорбинова киселина и витамин РР укрепват кръвоносните съдове и намаляват пропускливостта на стените.

Благодарение на съдържанието на минерални соли, чушките осигуряват нормалния растеж на косата, подобряват работата на стомаха, укрепват имунната система и се борят с остеопорозата и анемията.

Гъби

gybi

Сезонът е чудесен, за да се насладите на тези пресни даровете на природата. Гъбите съдържат протеини и са прекрасна алтернатива на месните продукти, тъй като по-лесно се абсорбират от тялото и имат по-ниско съдържание на калории. Също така се използват за предотвратяване на рак.

Шипки

shipki

Богати на витамини B, P, K, пектин, каротин, танини и органични киселини, шипките са изключително полезни. Съдържанието на витамин С е почти същото като в лимона и касиса.

От пресните и сушени плодове се приготвят лечебни билкови чайове, запарки и сокове. Чаят от шипка нормализира работата на стомашно-чревния тракт, черния дроб и сърдечно-съдовата система, ускорява метаболизма, също така укрепва нервната система и организма като цяло.

Боровинки

borovinki

В боровинките има фитонутриенти – вещества, които неутрализират свободните радикали, което ни предпазва от заболявания, свързани с възрастта. Сред заболяванията, от които ни спасяват тези малки зрънца са инсулт, инфаркт, болест на Алцхаймер, рак, сенилна деменция и други.

Боровинките са богати на витамини A, B, и C, калций и магнезий. Но най-вече се ценят заради съдържанието на антоцианини – естествено багрило, което предотвратява заболявания на очите и сърцето.

Цвекло

cveklo

Цвеклото е естествен източник на фолиева киселина и други минерали. То е богато на витамин С, фибри, калий, магнезий, мед, желязо и фосфор.

Консумацията на този зеленчук помага при анемия, а също така предотвратява развитието на тромбоза, астма и сърдечно-съдови заболявания. И тъй като цвеклото съдържа малко калории, се препоръчва на хората, спазващи диети.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: