Физическите упражненията подобряват паметта

25 Nov

Две нови изследвания хвърлят светлина върху това как различните видове упражнения влияят върху функцията на мозъка.

pamet

Спортът не е добър само за вашето тяло – той е добър и за мозъка.
Две нови изследвания сочат, че редовната физическа активност може значително да подобри паметта.

Едното проучване е проведено сред жени във възрастовата граница 70-80 години. Всички участнички имали леки когнитивни увреждания, които засягали паметта и мисленето.
В продължение на шест месеца дамите били разделени в три групи: едната група тренирала вдигане на тежести два пъти седмично, втората упражнявали бързо ходене, а третата се съсредоточили в стречинг и тонизиране. В края на периода, жените от първата и втората група се представили много по-добре на всички когнитивни тестове в сравнение с резултатите им на същите тестове от началото на експеримента.
Значително било и подобрението на вербалната памет като при дамите, които тренирали бързо ходене, то било значително повече в сравнение с тези, които вдигали тежести. Това доказва, че упражненията за издръжливост и упражненията за сила предизвикват различни физиологични реакции в мозъка и подобряват различни видове памет.

В друго изследване, учените поставили тежести върху опашките на плъхове, които многократно трябвало да изкачват малки стълби. По този начин симулирали силови тренировки. Друга група плъхове били поставени в бягащи колела – симулация на аеробни упражнения.
След шест седмици, всички животни отбелязали по-добри резултати на тестовете за памет, на които били подложени и преди експеримента. При плъховете от бягащите колела се отчело повишение нивата на т.нар. мозъчен невротрофичен фактор – протеин, отговорен за създаването на нови мозъчни клетки. При другата група плъхове такова увеличение не било регистрирано. Възможно ли е бягането да е по-ефективно от силовите тренировки в предизвикване растежа на нови мозъчни клетки?
Не съвсем. „Изкачващите” плъхове показали по-високи нива на друг протеин, който също насърчавал клетъчното делене и растежа.

Какво означава всичко това? Продължавайте да спортувате – без значение дали ще бягате на пътечката или ще вдигате тежести. Мускулите, коремът и паметта ви ще ви бъдат благодарни.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: